Ulasan Puisi Permintaan Raja Kepada Gembala
oleh: Abdul Rahman Shah
Sempena Hari Puisi Sedunia aku mengubah sedikit format siri ini.
Akan mengulas sebuah puisi yang bagus dan tonjolkan apa yang membuatkan puisi
itu bagus - supaya boleh sama-sama belajar.
Permintaan Raja kepada Gembala di Pergunungan Kashmir (Berita Harian, 18 Mac 2018) oleh Rasydan Fitri
yang ditulis di Sonamarg, Kashmir.
"O gembala, seru raja
dipakaikan padanya mahkota."
dipakaikan padanya mahkota."
Dua
baris pertama ini dimulakan sebagai sebuah dialog seorang raja kepada
pengembala, malah raja itu memakaikan mahkota kepada pengembala itu.
Secara
tematik dua baris ini mungkin merujuk kepada kejatuhan empayar Mughal di
kawasan Kashmir, tiada lagi raja di sana, maka rakyat biasa adalah raja.
Penggunaan
"O" pada permulaan puisi memberitahu ini bukan puisi biasa, malah
mengingatkan aku kepada puisi Inggeris era Romantis dengan Percy Shelly dan
Lord Byron - malah penggunaan koma dan noktah puisi ini juga mengingatkan pada
stail penulisan pemuisi era Romantis. Seperti seorang romantis tegar juga,
Rasydan ingin membawa kita berjalan-jalan di Kashmir.
"Kami ini biri-biri putih, meragut
sutera di puncak gunung
bawa kami turun, pulang
bercermin di Bud Dal, sujud
di laman Ishrat Mahal:
jadi korban mahar pedagang
jadi bulbul merenggang mawar"
sutera di puncak gunung
bawa kami turun, pulang
bercermin di Bud Dal, sujud
di laman Ishrat Mahal:
jadi korban mahar pedagang
jadi bulbul merenggang mawar"
Lapan
baris seterusnya diberitahu dari perspektif pengembala tadi, bahawa mereka
hanya biri-biri putih (simbolik baik dan suci, seorang pengikut - juga secara
simbolik boleh dikaitkan kepada Jesus tetapi nampaknya tidak dalam puisi ini).
Biri-biri juga boleh merujuk kepada bagaimana mereka hidup bawah tekanan dua
lagi kuasa besar yang sedang berjiran dengan.
Rasydan
dalam membawa kita ke Kashmir menonjolkan tempat dan aspek kebudayaan mereka -
sutera, refleksi diri di tasik Bud (Bud Dal - tasik Bud), malah melawat Ishrat
Mahal (sebuah istana Mughal yang dijadikan masjid oleh Shah Jahan). Malah di
laman Ishrat Mahal (bermaksud Taman Keseronokkan) ramai penjual beli kelihatan,
kerana ia adalah sebuah tourist spot yang popular.
Diselitkan
sebuah kritik sosial di bahagian ini. Pedagang boleh dikaitkan kepada kedua-dua
negara India dan Pakistan yang sedang berperang untuk memiliki Kahsmir (dengan
imej "mahar" dan "merenggang mawar" mengikat simbolisme).
Ekonominya diragut kuasa besar.
"senyum gembala
dalam genggamnya
kuntum safron"
dalam genggamnya
kuntum safron"
Tiga
baris terakhir puisi ini penting kerana safron adalah antara eksport terbesar
Kashmir, menunjukkan mereka masih ada lagi sesuatu untuk senyum terhadap,
safron sebagai simbol harapan terhadap masa hadapan.
Secara
keseluruhannya puisi ini boleh dikatakan sebuah refleksi penulis sewaktu
mengunjungi Kashmir. Setiap pelawat kemungkinan besar akan melawati kawasan
pergunungan, kawasan tasik sehinggalah ke Ishrat Mahal. Sebuah refleksi penuh
kesedaran tentang konflik sosio-politikal yang sedang berlaku. Malah penulis
berjaya membawa kita, pembaca untuk melawat Kashmir tanpa menjejakkan kaki ke
sana pun.
Dari
segi teknik, selain mengingatkan kepada puisi era Romantisme, seluruh puisi ini
diikat dengan baik, dengan simbolisme dan bahasa yang tepat. Rasydan tidak
memaksa perkataan bombastik tetapi bermain dengan imej, bermain dengan
imaginasi pembaca sendiri dalam percubaan untuk menebak puisinya.
Aturan
perjalanan dari atas gunung ke bawah juga menunjukkan aliran yang baik dalam
puisi ini, memudahkan pembacaan dan tidak melompat ke hulu ke hilir. Aliran
puisi ini juga jelas pada pecahan rangkap di mana rangkap pertama merujuk
kepada sejarah yang mempengaruhi masa kini - dan rangkap kedua merujuk kepada
harapan kepada masa hadapan.
*** ABDUL RAHMAN SHAH merupakan seorang eseis dan penulis. Beliau membuat kerja-kerja freelancer dalam penterjemahan & suntingan. Sekarang sedang mengendalikan Cukaria, laman cerpen atas talian oleh FIXI.
disunting dari entri asal Abdul Rahman Shah
Ulasan
Catat Ulasan